Fyzioterapie

Délka terapie - 50 min

V případě, že máte k danému problému lékařské zprávy, přineste je prosím s sebou.

Pro osvětlení pojmu "fyzioterapie" je dobré zmínit, že fyzioterapie je součástí ucelené rehabilitace. Ucelená (komprehenzivní) rehabilitace má začlenit člověka zpět do aktivního a kvalitního života. Do rehabilitace tedy kromě fyzioterapie spadá ještě ergoterapie, ale i sociální, pedagogická, pracovní nebo psychologická rehabilitace. Zmínky o vlivu pohybu na lidské tělo lze zaznamenat už u Aristotela, Platóna a dalších myslitelů, nicméně fyzioterapie v dnešním slova smyslu byla postupně objevována až ve 20. století a dnes je hojně využívána u dětí i dospělých, v ambulantní nebo lůžkové péči. V dětské fyzioterapii je velmi často využíván Bobath koncept nebo Vojtova metoda.

V současné době lze odbornou způsobilost k výkonu povolání fyzioterapeuta získat pouze absolvováním vysokoškolského studia, fyzioterapeut tedy není masér a ani masáže neprovádí.

Při první návštěvě u fyzioterapeuta můžete očekávat podrobný odběr anamnézy, provedení kineziologického rozboru (pohledem, vyšetření držení těla, kloubních rozsahů, svalové síly atd...) - při vyšetření je klient ve spodním prádle. Dle zjištěných informací z anamnézy a kineziologického rozboru poté probíhá vlastní terapie.

Každý člověk je jedinečný, proto pouze individuálním přístupem ke každému klientovi lze dosáhnout nejlepších výsledků. V terapii nejvíce využívám kombinace níže popsaných metodik a znalosti získané na vysoké škole, ze vzdělávacích kurzů a z několikaletité praxe. Myslím i na důležitost kontinuity terapie, proto budete odcházet s doporučením, jak pokračovat doma (autoterapie)

Nejčastěji používané metodiky v terapii klienta:

Dynamická neuromuskulární stabilizace (DNS)

Jedná se o koncept založený na vývojové kineziologii (tedy jak se vyvíjí pohyb u miminek), pracuje s našimi pohybovými stereotypy a snaží se je "přeprogramovat" v naší centrální nervové soustavě a optimalizovat tak náš pohybový projev. Základem DNS je snaha zapojit hluboký stabilizační systém (HSSP), do kterého patří bránice, některé břišní a zádové svaly a svaly pánevního dna. V praxi využíváme pozice a pohyby, které vidíme u dětí do 2 let života.

Vhodné při bolestech pohybového aparátu, bolestech hlavy, vadném držení těla, pro sportovce.

Proprioceptivní neuromuskulární facilitace (PNF, Kabatova metoda)

Zjednodušeně lze říci, že koncept PNF se opírá o myšlenku, že mozek vidí tělo jako pohyb a ne jako konkrétní svaly. Rehabilitace dle PNF je zaměřena na funkční cíle klienta (např. schopnost učesat si vlasy), netrénuje se tedy jeden konkrétní sval, ale vychází se z přirozených pohybových vzorců pacienta. Pohyb je prováděn v diagonálách (úhlopříčkách), čímž se využije práce více svalů daného segmentu najednou. Pomocí vhodně zvolených technik se docílí nejen posílení, ale i relaxace svalů.

Vhodné při bolestech pohybového aparátu, neurologických diagnózách (cévní mozková příhoda, periferní parézy), ortopedických diagnózách (bolesti ramen...), vadném držení těla.

Metoda Ludmily Mojžíšové

Původně byla tato metoda vypracována pro diagnostiku a léčbu pacientů s bolestmi zad, nyní má velké zastoupení v gynekologické rehabilitaci. Součástí terapie dle Mojžíšové jsou mobilizace (bederní páteř, SI skloubení, žebra, kostrč) a aktivní cvičení. Při správném provedení terapie a autoterapie jsou ovlivněny pánevní orgány cestou nervové a vegetativní inervace a přes cévní zásobení, vyrovnávají se svalové dysbalance.

Vhodné při bolestech páteře, hlavy, u blokád kloubů, gynekologických diagnóz (funkční ženská sterilita, infertilita, poruchy cyklu, zvýšení úspěšnosti asistované reprodukce, bolesti při pohlavním styku, bolesti kostrče, inkontinence).

Měkké techniky

Metoda, při které manuálně ošetřujeme měkké tkáně (kůže, podkoží, svaly) - lze je ovlivnit protažením, tlakem, postizometrickou relaxací... V důsledku špatných pohybových stereotypů, přetížení, úrazů a dalších faktorů dochází ke vzniku trigger pointů a případně myogelóz v tkáních, které způsobují lokální nebo přenesenou bolest kdekoliv na těle. Nejedná se o masáž, ale o cílené uvolnění měkkých tkání, a to od povrchových vrstev k vrstvám hlubším.

Využití dle nálezu a kineziologického rozboru fyzioterapeuta.

Mobilizace

Mobilizační techniky jsou jemné repetativní pohyby ve fyziologickém rozsahu kloubu. Mobilizací se odstraňují kloubní blokády, čímž se obnovuje kloubní pohyblivost. K mobilizačním technikám patří také trakce, což je tah prováděný v ose kloubu.

Využití dle nálezu a kineziologického rozboru fyzioterapeuta.

Kinesiotaping

Jedná se o metodu využívající pružné, bavlněné, ale zároveň pevné pásky za účelem ovlivnění napětí měkkých tkání. Kinesiotape se aplikuje na kůži pod určitým napětím, které se volí dle efektu, kterého chceme dosáhnout.

Aplikace může být inhibiční (pro uvolnění přetížených svalů), facilitační (pro zvýšení svalové činnosti), lymfatická (pro snížení otoku či urychlení vstřebání hematomu, podporu toku lymfy), mechanická korekce (podpora segmentu, aby nebyl přetěžovaný).

Spinální stabilizace páteře (SSP, dříve SM systém)

V terapii klienta touto metodikou se aktivují spirální svalové řetězce, a to pomocí cviků se speciálními pružnými lany. Principem SSP je narovnání páteře, a tím zmenšení tlaku na meziobratlové ploténky, aktivaci mezilopatkových a hýžďových svalů, uvolnění svalů šíjových a celkově odstranění svalových dysbalancí.

Vhodné pro osoby s bolestmi zad (případně jako preventivní program proti bolesti zad), se skoliózou, vadným držením těla, pro těhotné i po porodu, pro trénované i netrénované jedince.

Vytvořte si webové stránky zdarma!